Campagne hulplijnen: blijf praten
Het is een moeilijke tijd voor heel wat mensen. Voor je collega’s, maar ook voor jouw patiënten en cliënten. De hele coronasituatie brengt een pak zorgen met zich mee. En dat in een tijd dat een groot stuk van onze vertrouwde ‘ventilatiekanalen’ zijn weggevallen.
Want onderschat het niet: al die kleine gesprekken – collega’s onder elkaar, met je eigen klanten, bij de bakker, met vrienden of familie – die doen deugd. Ze helpen je verder, verlichten je zorgen. Die contacten, vormen dag in dag uit, onze eigen hulplijnen. Jouw collega’s bieden zo op hun beurt vaak een luisterend oor aan hun eigen cliënteel. Als dat allemaal wegvalt, wordt alles moeilijker …
De Vlaamse overheid lanceert een grootschalige campagne, om te benadrukken dat er hulp klaar staat, voor wie hem nodig heeft. De hulplijnen in Vlaanderen trekken komende periode alle registers open, om mensen in de donkerste periode van het jaar een luisterend oor te bieden. ‘We missen onze gesprekken. Blijf praten met mensen in je omgeving. Kan dat niet? Dan kan je altijd terecht bij de hulplijnen.’ Dat is de insteek van de campagne. De hulplijnen, dat zijn Tele-Onthaal, 1712, Awel, Nupraatikerover, de Zelfmoordlijn, de Druglijn en Stop it Now! De campagne moet het hulpaanbod bekender maken, zodat niemand zich in de steek gelaten voelt. Het aanbod staat hier verzameld: www.hulplijnen.be.
Hoe breder we die boodschap kunnen uitdragen, hoe meer mensen we hulp kunnen bieden. Help je mee om deze boodschap in jouw organisatie mee te verspreiden. Op www.hulplijnencampagne.be vind je hiervoor het materiaal.